انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

انواع تکنولوژی دوربین مداربسته

آموزش داهوا

در دنیای امروزی باید بیشتر به فکر امنیت محل کار یا زندگی خود باشید.‌ نظارت مداوم بر این مکان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دوربین‌های مداربسته جدیدترین تکنولوژی روز دنیا هستند، که نقش مهمی در امنیت محیط ایفا می‌کنند.آنالوگ اولین سیستم مداربسته‌ای بود که به بازار عرضه شد، اما تصاویر با کیفیتی نداشت و در عین سادگی از قیمت بالایی برخوردار بود.  بنابراین انواع تکنولوژی دوربین مداربسته در جهت بهبود کیفیت تصاویر  ساخته شدند، که  علاوه بر ویژگی‌های فوق العاده، هزینه کمتری هم نسبت به آن‌ها داشتند.دوربین داهوا یکی از به روز ترین و با کیفیت ترین نسل از دوربین مداربسته میباشد.

با توسعه فناوری، انواع متعددی از دوربین‌ها طراحی شدند که هرکدام قابلیت‌های منحصر به فردی دارند. انواع تکنولوژی دوربین  مداربسته  در بازار عرضه می‌شود، که دارای قابلیت‌هایی نظیر چرخش، اعلان، هشدار و کنترل هستند.  اگر در مورد مزایا، معایب و ویژگی‌های فنی این محصول امنیتی اطلاعاتی داشته باشید، می‌توانید آگاهانه و راحت‌تر خرید خود را انجام دهید. این دوربین‌ها از نظر نوع  تکنولوژی کاملاً متفاوت ساخته شده‌اند. 

همانطور که میدانید قیمت دوربین های مداربسته با توجه به کارایی و تکنولوژی های به کار رفته در آن با هم متفاوت میباشند.قیمت دوربین داهوا با داشتن به روز ترین قابلیت ها و تکنولوژی های به روز دنیا بسیار مقرون به صرفه میباشد.

با استفاده از این وسیله کاربردی، سطح امنیت بالاتری را تجربه خواهید کرد. انتخاب نوع دوربین بر اساس مکان و نیاز شما باید صورت بگیرد. زیرا هر کدام از آن‌ها مناسب موقعیت خاصی هستند و عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند. این تکنولوژی‌های نوین، کاربردهای متفاوتی دارند و بر اساس موارد زیر به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • نوع لنز دوربین مداربسته
  • جنس بدنه
  • نوع برند
  • رزولوشن یا وضوح تصویر
  • نوع تکنولوژی به کار رفته در آن

آشنایی با انواع تکنولوژی‌ها

 در مقاله امروز قصد داریم شما را با جدیدترین تکنولوژی‌های سیستم مدار بسته  آشنا کنیم. در ادامه درباره انواع تکنولوژی دوربین  مداربسته  به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

تکنولوژی آنالوگ

این دستگاه بسیار ساده می‌باشد و با استفاده از حسگر الکترونیکی، تصاویر را دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. در این تکنولوژی سنتی، سیگنال‌ها روی کابل کواکسیکال منتقل می‌شوند و این بزرگترین مشکل این سیستم می‌باشد. زیرا کواکسیکال نمی‌تواند سیگنال‌های  ویدئویی را در مسافت  بیش از ۱۰۰ متر ارسال کند و پس از عبور از ۱۰۰ متر کیفیت تصویر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.  در دوربین آنالوگ رزولوشن تصویر بر اساس تعداد خطوط افقی ترسیم شده تعریف می‌گردد و به آن  tvline  گفته می‌شود.  هر چقدر تعداد tvl  بیشتر باشد، وضوح تصویر بالاتر است.

تکنولوژی hdsdi

 سیستم sdi به معنای استاندارد سازی داده‌هاست و نسبت به آنالوگ پیچیده‌تر و از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشد. در این تجهیز الکترونیکی، داده‌ها از طریق چند رشته سیم به هم تابیده و به طور سری ارسال می‌گردند. تصاویر این دوربین بسیار با کیفیت هستند، اما در مسافت بیشتر از ۱۰۰ متر کیفیت آن‌ها پایین می‌آید و صدا و تصویر با نویز همراه خواهند شد. نکته جالب توجه این است که در این تکنولوژی، هیچ گونه تبدیلی صورت نمی‌گیرد و دیتاها به صورت دیجیتال انتقال داده می‌شوند. این تکنولوژی به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، مورد استقبال قرار نگرفته و در حال حاضر منسوخ شده است. در ادامه به بررسی  انواع تکنولوژی دوربین  مداربسته که امکانات خاص و عملکردهای متنوعی دارند،  خواهیم پرداخت.

تکنولوژی hdcvi

در برخی سیستم‌های مداربسته محدودیت رزولوشن تصاویر وجود دارد. دوربینی که از تکنولوژی hdcvi بهره می‌برد، برای ارائه تصاویر با کیفیت و وضوح بالا بر روی بستر کابل کواکسیکال روانه بازار شد. Hdcvi  به معنی رابط فشرده سازی فیلم با وضوح بالاست و به دلیل قابلیت‌های منحصر به فردش، مورد توجه اغلب کاربران قرار گرفته است و هر روز بر محبوبیتش افزوده می‌شود. مزایای این سیستم مداربسته عبارتند از:

  • انتقال سیگنال در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر
  • افزایش پهنای باند با استفاده از فناوری فشرده سازی صوت و تصویر
  • تشخیص چهره و حرکت بر مبنای pir
  • قابلیت ارسال سیگنال‌های ۲، ۴ و ۸ مگاپیکسلی و fullhd
  • ارائه صدا و تصویر بر یک کابل

تکنولوژی hdtvi

رشد فناوری hdsdi  به دلیل هزینه زیاد دستگاه ذخیره ساز و مشکلاتی که در عیب یابی تجهیزات داشت، متوقف شد و نسخه بهینه شده آن، به نام hdcvi وارد بازار گردید. Hdtvi  به معنی رابط انتقال ویدئو با وضوح بالا می‌باشد.  از امکانات ویژه این تکنولوژی محبوب می‌توان به تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ اشاره نمود، که موجب افزایش مسافت  ارسال  و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. این محصول امنیتی انتقال سیگنال با وضوح بالا را  در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر ممکن ساخته است. این نوع دوربین از استانداردهای تلویزیونی جهت ارسال دیتا استفاده نمی‌کند و شما قادر نیستید که تصاویر را  از طریق اتصال مستقیم دوربین به  تلویزیون مشاهده نمایید. ویژگی‌های دیگر این سیستم بشرح زیر است:

  • شما می‌توانید بدون صرفه هزینه اضافی برای جایگزینی زیر ساخت کابل، از کابل کواکسیکال بهره‌مند شوید و کیفیت تصویر سیستم خود را بالاتر ببرید.
  • با استفاده از این تکنولوژی رزولوشن تصویر می‌تواند تا ۸ مگاپیکسل برسد.
  • در hdtvi انتقال سیگنال بدون هیچ‌گونه کاهش رزولوشن صورت می‌گیرد.
  • تشخیص چهره از ویژگی‌های برجسته این تکنولوژی می‌باشد.

تکنولوژی ip

در فناوری آنالوگ سیگنال‌های ویدئویی بدون پردازش و به طور مستقیم روی کابل کواکسیکال انتقال داده می‌شوند و همین امر سبب تضعیف سیگنال در خط انتقال شده که در مسافت طولانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. تکنولوژی ip برای حل این مشکل خلق شده و  با ارسال سیگنال از طریق کابل اترنت موجب حفظ کیفیت فیلم نیز می‌گردد.دوربین Ip داهوا  مناسب پروژه‌های بزرگ و حساس است و نصب آن نیاز به دقت بیشتری دارد.

تکنولوژی ahd

 تا اینجای مقاله با  انواع تکنولوژی دوربین  مداربسته  آشنایی پیدا کردید. پس از  فناوری‌های hdtvi  و hdcvi ، یک تکنولوژی مدرن  پا به عرصه دوربین‌های مداربسته گذاشت. AHD  در سال ۲۰۱۴ توسط کره جنوبی منتشر شد‌. بزرگترین نقاط ضعف سیستم‌های tvi  و cvi  رزولوشن پایین تصویر بود که در تکنولوژی ahd  این مشکل برطرف شده است. این تکنولوژی سیگنال‌های ویدئویی را با وضوح بالا تا مسافت ۵۰۰ متر از طریق کابل کواکسیکال انتقال می‌دهد. این نوع دوربین جزء خانواده آنالوگ محسوب می‌شود که نوع تصویر و مسافت ارسال از طریق کابل کواکسیکال لحاظ می‌گردد.

رزولوشن تصویر در آنالوگ بر اساس کیفیت tvl  بود، در ahd  واحد آن بر حسب مگاپیکسل می‌باشد. اوایل این محصول با دوربین یک مگاپیکسلی طراحی شده بود. سپس رزولوشن‌های ۱.۳ و ۲ مگاپیکسلی هم وارد بازار شد. اما باز کیفیت تصویر ایده‌آلی نداشتند، بنابر این در نسل‌های جدید ahd دوربین‌های ۳ مگاپیکسلی با کیفیت تصویر بسیار عالی در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفتند. در این سیستم به هیچ عنوان با کاهش کیفیت تصاویر و سیگنال‌های صوتی و تصویری مواجه نخواهید شد.

 در این تکنولوژی دیتاها به صورت آنالوگ فرستاده  می‌شوند، اما نوع کد گذاری آن‌ها کمی متفاوت است و می‌توان اطلاعات بیشتری را انتقال داد و در نهایت تصویری با رزولوشن بسیار عالی دریافت می‌گردد. این تکنولوژی بی‌نظیر مزیت‌هایی دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

  • از امکانات سنسور دوربین‌های ahd ، سوییچ کردن دستی از حالت hd  به آنالوگ cvbs  می‌باشد و به راحتی می‌توان دوربین را به dvr معمولی متصل کرد.
  • هزینه این سیستم نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها مقرون به صرفه است.
  • در این فناوری کیفیت و وضوح بسیار بالاست، زیرا تصاویر بدون کوچکترین تغییر یا فشرده سازی و به صورت خام ارسال می‌شوند.
  • نصب و راه‌اندازی این دستگاه بسیار آسان است و همین امر سبب افزایش تقاضا برای آن شده است.
  • عدم تاخیر در دریافت تصویر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای این سیستم می‌باشد، در واقع فاصله بین برداشت و دریافت تصاویر به صفر می‌رسد.
  • دی وی آر این نوع دوربین قابلیت اتصال و دریافت تصاویر ahd آنالوگ و ip را دارا می‌باشد.
  • Ahd  با تفکیک سیگنال‌ها و غلبه بر تداخل آن‌ها سبب کاهش تاثیرات نویز در زمان انتقال می‌شود.

استانداردهای رایج AHD

این تکنولوژی در سه مدل در دسترس قرار دارد:

  • وضوح پایین: این مدل وضوح پایین‌تری نسبت به مدل hd  دارد و هزینه آن نیز کمتر می‌باشد.
  • وضوح :hd  حداکثر رزولوشن آن 720 پیکسل است.
  • وضوح fullhd: برای وضوح ۱۰۸۰ به بالا این نمونه طراحی شده است.

نتیجه‌گیری

اکنون پس از مطالعه دقیق این مطلب می‌توانید متناسب با محیط خود، بهترین  تکنولوژی و دوربین  را انتخاب نمایید. امروزه انواع تکنولوژی  دوربین مداربسته  در بازار در دسترس می‌باشند.  هزینه دوربین‌های مداربسته و دستگاه ضبط آن‌ها تقریبا نزدیک به هم است، پس با توجه به نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید. در سایت دیجی داهوا می‌توانید از بروزترین و با کیفیت‌ترین دوربین‌های مداربسته دیدن نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

جهت تهیه محصولات و همچنین پاسخ به سوالات فنی
با شماره 02191006008 تماس حاصل نمایید.
مشاورین ما در دیجی داهوا آمادگی دارند با بهره گیری از کادر حرفه ای و متخصص
راهنما و مشاور شما برای بهترین انتخاب محصولات داهوا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دو × 4 =

فهرست