نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

آموزش داهوا

یکی از مشکلاتی که امکان دارد در زمان نصب دوربین‌های مداربسته با آن روبه‌رو شوید، تصویر بی‌کیفیت، نامطلوب و ناواضح است که در اصطلاح به آن نویز می‌گویند. نویز یکی از مشکلات رایج در دوربین‌های مداربسته است که در این مقاله به بررسی نویز، عوامل به‌وجودآمدن آن، انواع روش‌ها و نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته و … می‌پردازیم. دوربین داهوا بهترین انتخاب با داشتن بالاترین کیفیت میتواند ایمنی مکان مورد نظر شما را تضمین کند.

نویز در دوربین مداربسته چیست؟

 در واقع به هر موردی که باعث ایجاد اختلال در وضوح تصویر و صدا در دوربین‌های مداربسته شود، طوری که تصویر قابل‌شناسایی نباشد، نویز می‌گویند. در واقع بروز مشکل در هنگام دریافت و ارسال تصاویر باعث بروز نویز می‌شود. مانند پرش تصویر، وجود صدا در دوربین مداربسته ، برفکی شدن و موجی شدن تصاویر، وجود نویز در میکروفن دوربین مداربسته و …

در واقع در هنگام بروز نویز،  باتوجه‌به نوع نویز ایجاد شده  باید نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته را بررسی کرده و اقدام به رفع آن کنیم. باتوجه‌ به اهمیت وضوح و دقت در دوربین‌های امنیتی، وجود نویز مشکلات جدی را در این موارد به همراه دارد.

عواملی مانند افزایش دمای محیطی که دوربین در آن نصب است یا نور کم محیط، استفاده از کابل ارزان و بی‌کیفیت، منبع تغذیه نامطلوب، اتصالات ضعیف و … باعث ایجاد نویز می‌شوند هم چنین اگر پارامترهای تعریف شده برای دوربین با شرایط محیط سازگاری نداشته باشند، نویز ایجاد می‌شود.

انواع نویز در دوربین مداربسته

نویزها  در دودسته الکترونیکی و الکترومغناطیسی جای می‌گیرند. نویزهای الکترونیکی از نویزهای رایج و معمول دوربین‌های مداربسته هستند. زمانی که تصویر برفکی می‌شود و یا نقاط رنگی‌رنگی روی تصویر ایجاد می‌شود، به آن نویز الکترونیکی می‌گویند.  دلیل ایجاد این نوع نویزها، کمبود نور در محیط و تقویت زیاد سیگنال است.

نوع دیگر نویز که در دوربین‌های مداربسته ایجاد می‌شود، نویز الکترومغناطیسی است. این نوع نویز در اثر ایجاد خطوط و موج‌های متحرک در طول تصویر به وجود می‌آیند. تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر دوربین  می تواند باعث ایجاد نویز الکترومغناطیسی شود. هرکدام از این نویزها باتوجه‌به نوعشان، روش ببرطرف‌کردن خودشان را دارند.و باید نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته خود را پیدا کرده و اقدام به برطرف کردن آن کنیم.

نویز ها نیز با توجه به نحوه به وجود آمدن در تصویر به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • نویز نوسانی و متغیر، از شایع‌ترین نویزها است و زمانی که سیگنال‌های رادیویی در فضا موجود باشند این نویز به وجود می‌آید. مانند امواج بی‌سیم اورژانس یا پلیس.
  • نویز پس‌زمینه که در اثر بی کیفیتی کابل‌ها و وجود مشکل در قسمت داخلی دستگاه یا نمایشگر اتفاق می‌افتد که کمتر شاهد بروز این نویز دردوربین‌های مداربسته هستیم.
  • نویز مزاحم و مختل‌کننده، در اثر پارازیت‌هایی که در فضای شهر وجود دارند به وجود می‌آید. زمانی که سوکت‌ها و کابل‌ها ایراد فنی داشته باشد و استانداردهای لازم در سربندی کابل‌ها و سوکت‌ها رعایت نشود این نویز به وجود می‌آید.

نویزها در سیستم‌های آنالوگ تاثیر گذار هستند.  مقاومت سیستم‌های تحت شبکه از مقاومت نویزهای  های الکترومغناطیسی بیشتر است. درصورتی‌که در این سیستم‌ها مشکلی بروز کند، به‌جای ایجاد نویز با قطع شبکه و یا کاهش سرعت در فرستادن اطلاعات مواجه هستیم.

روش‌های برطرف‌کردن نویز

در نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته در مرحله اول باید نوع نویز را مشخص کرد که از نوع الکترونیکی است یا از نوع الکترومغناطیسی. کاری که  می‌توان انجام داد این است که با رعایت اصول استاندارد و تنظیمات درست این نویزها را به حداقل رساند.

راه‌حل برای برطرف‌شدن نویز الکترونیکی

همان‌طور که گفته شد نویز الکترونیکی به‌صورت نقطه‌های ریز رنگی در تصویر نمایان است. علت ایجاد نویز الکترونیکی نور کم محیط  و حساسیت پایین چیپ تصویر است که با راهکار افزایش نور محیط قابل‌حل است. نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته در این مورد باید از دوربین‌هایی استفاده کرد که کمترین نور موردنیاز در آنها از نور محیط  کم‌تر است.

نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته

راه‌حل برای برطرف‌شدن نویز الکترومغناطیسی

 این نویز نیز همان‌طور که گفته شد، به شکل موج یا خطوط محرک خود را نشان می‌دهد.  ایجاد نویز الکترومغناطیسی دلایل متفاوت دارد که برای هرکدام راهکاری وجود دارد.

  • دمای بالای هوا

نوسانات دما سیگنال فرستاده شده را منحرف می‌کند.  ازآنجایی‌که گرمای هوا باعث افزایش مقاومت الکتریکی در هادی‌ها می‌شود، با افزایش دما سیگنال بیشتر افت می‌کند. پس یک راه‌حل کارساز و نتیجه‌بخش برای نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته ، دورنگه داشتن کابل‌ها از دمای زیاد و گرما است.

  • کیفیت دوربین عامل دیگری برای ایجاد نویز الکترومغناطیسی

اگر دوربین شما بی‌کیفیت باشد احتمال بروز نویز چندبرابر خواهد شد. پس تاحدامکان در انتخاب دوربین با کیفیت و سالم دقت لازم را به خرج دهید.

  • منبع تغذیه نامناسب

 زمانی که ولتاژ خارج شده از منبع تغذیه زیادتر از حد مشخص شده باشد، نویز در تصویر ایجاد می‌شود. در این مورد  به‌عنوان راه‌حل رفع نویز می‌توان از پتانسیومتر استفاده کرد. پتانسیومتر ولتاژ فرستاده شده به دوربین را تغییر می‌دهد و افت ولتاژ کمتر اتفاق می‌افتد و در نهایت نویز کمتری ایجادمی شود.

  • BNCقطع شدن فیش‌های

زمانی که کابل به‌درستی به فیش بی ان سی متصل نشده باشد، سیگنال افت پیدا کرده و باعث ایجاد نویز در تصویر می‌شود. با بررسی مسیر اتصال این فیش ها از ایجاد نویز در تصویر جلوگیری کنید. فیش بی ان سی لحیمی برای این مورد مناسب است.

  • مسیر کابل‌کشی طولانی

اگر مسیر کابل‌کشی طولانی باشد احتمال ایجاد نویز در تصویر وجود دارد. هر کابل باتوجه‌به نوع مغزی خود، مقدار طول مشخص برای ارسال سیگنال دارد. در واقع هر کابل برای طول مسیر خود محدودیت دارد. با رعایت این محدودیت، نویز تصاویر کاهش می‌یابد.

علاوه‌برآن کیفیت کابل نیز در ایجاد نویز موثر است. می‌توانید به‌جای کابل‌های آلومینیومی از کابل مسی استفاده کنید چراکه کابل آلومینیوم خود عامل ایجاد نویز در تصویر است.

  • عبور دادن کابل از محدوده منابع الکترومغناطیسی

عبور کابل تصویر از محدوده منابع الکترومغناطیسی مانند ترانس برق، موتور الکتریکی و … باعث ایجاد نویز در تصویر می شود. تا حد امکان از عبور دادن کابل ازاین مناطق جلوگیری کنید. درزمان  انتقال کابل  از داکت و سینی جدا استفاده  کنید تادر مسیر کابل های برق نباشند. استفاده از سینی یا لوله فلزی در انتقال کابل ها باید به صورت ارت شده باشد.

  • نشتی برق هادی‌ها

گاهی ممکن است نشتی برق از هادی‌ها علت ایجاد نویز ‌باشد که در این صورت می توانید فیش ها را عایق بندی کنید.

 تکنولوژی‌هایی هم برای نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته وجود دارد که فیلترینگ زمان، فیلترینگ فضایی، فیلترینگ سازگاری حرکت، فیلترینگ جبران حرکت از آن جمله‌اند.

فیلترینگ فضایی به جهت تمیزکردن خروجی نور کاربرد دارد. این تکنولوژی نور تصویر را هماهنگ می‌کند.

فیلترینگ زمان بر روی قسمتی از فریم‌های متوالی انجام می‌شود.  یعنی زمانی که فیلتر نویز بر روی هر فریم اجرا می‌شود، پارامترهای هر  فیلتر باتوجه‌به اطلاعات فریم‌ها به دست  می‌آید.

فیلتر سازگاری با حرکت منطقه ساکن و متحرک را شناسایی می‌کند و آنالیز را با مقایسه دو فریم پی‌درپی انجام می‌دهد.

فیلتر جبران حرکت از فیلتر سازگاری حرکت پیشرفته‌تر است. این فیلتر ترکیبی از فیلتر فضایی و زمانی است. برای پردازش حرکت فریم‌های پی‌درپی محاسبه‌های تطبیقی اعمال می‌کند تا بدون اینکه بر جزئیات تصویر تاثیر بگذارد باعث کاهش نویز شود.

برخی افراد برای برطرف کردن مشکل نویز در دوربین مداربسته مجبور به استفاده از یک سری قطعات جانبی برای دوربین مداربسته میشوند ولی با بررسی قیمت دوربین داهوا میبینید که نه تنها هزینه ی اضافی برای لوازم جانبی نباید بپردازید بلکه میتوانید تصاویر را با کیفیتی بالا و بدون نویز ثبت کنید.

دلایل تداخل در ایجاد نویز

دلایل تداخل در ایجاد نویز در دوربین مداربسته

همان‌طور که  پیش‌ازاین ذکرشد ایجاد اختلال و نویز در تصویر به عوامل مختلفی بستگی دارد. ازجمله:

 دوربین‌های بی‌کیفیت و ارزان، اتصال به زمین  نادرست، وجود ویدئو بالون‌ ضعیف، استفاده از DNR برای ازبین‌بردن نویز، منبع تغذیه ناکافی، اتصالات ضعیف، کم بودن نور محیط،  و کابل های نامناسب بی‌کیفیت. در مورد هرکدام از این موارد در بالا توضیحات و راه حل هایی برای نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته ارائه گردید.

اهمیت برطرف‌کردن نویز در دوربین مداربسته

برطرف‌کردن نویز در دوربین‌های مداربسته ازاین‌جهت مهم است که امنیت محیط کار یا محل سکونت شما با این امر بالا می‌رود. چرا که زمانی که تصویر از وضوح و شفافیت مناسب بر خوردارنباشد، نمی توان تصاویر یا چهره افراد یا هر رخداد دیگری را به خوبی تشخیص داد.

درنتیجه در مواقع ضروری مانند ارتکاب جرم، بروز حادثه و یا موارد مشابه، به جهت جمع‌آوری مدرک و سند به مشکل برخواهید خورد. پس در صورت بروز نویز تصویر دوربین مداربسته لازم است تا در اسرع وقت درصدد شناسایی و رفع مشکل بر آیید.

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعاتی در زمینه نویز، انواع نویز و عوامل به‌وجودآمدن آن در اختیار شما قرار بگیرد. هم چنین روش‌ها و راه‌حل‌هایی برای نحوه برطرف کردن نویز در دوربین مداربسته ذکر شد تا در مواقع لزوم با مراجعه به آنها در صدد رفع مشکل برآیید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جهت تهیه محصولات و همچنین پاسخ به سوالات فنی
با شماره 02191006008 تماس حاصل نمایید.
مشاورین ما در دیجی داهوا آمادگی دارند با بهره گیری از کادر حرفه ای و متخصص
راهنما و مشاور شما برای بهترین انتخاب محصولات داهوا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نه + دوازده =

فهرست